ÖDEV II
ARAMA MOTORLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE “WEBLİYOGRAFYA” HAZIRLANMASI
(Geçme notuna etkisi: 25 puan; son teslim tarihi: 23 Kasım 1999 saat 09:00)
Bu ödevin iki amacı var: 1. Arama motorlarını ve süper arama motorlarını değerlendirmek; 2. Arama motorlarından yararlanarak bulunan kaynaklardan oluşan açıklamalı bir “webliyografya” hazırlamak.
Aşağıda verilen soru listesinde yer alan sorulardan en az üç tanesini yanıtlamak için kendi seçeceğiniz arama motorları ve süper arama motorları üzerinde arama yapınız. Aramaları en az üç yabancı ve iki yerli arama motoru ile iki yabancı süper arama motoru üzerinde yapınız. Türkçe soru cümlelerini yabancı arama motorlarını kullanarak da yanıtlamayı deneyebilirsiniz. (Bu size yabancı arama motorlarının Türkçe siteleri dizinleyip dizinlemedikleri hakkında bilgi verecektir.) Arama motorlarından ve süper arama motorlarından elde edilen sonuçları birbirleriyle karşılaştırınız. Karşılaştırmada aşağıdaki ölçütleri kullanınız:
Kapsam, dizinlenen alanlar (örneğin, başlık, özet, tam metin, vs.), arama özellikleri (Boole işleçleri, probabilistik, mönü, yakınlık işleçleri, kesme, vd.), sonuçların sıralanması (rasgele, ilgililik oranına göre, doküman tarihine göre, vs.), sunum (künye, özet, tam metin), ikilemelerin (duplication) ayıklanması, ne kadar sıklıkla güncellendiği, vs.
(Benzer değerlendirmeler için Marilyn Pedram'ın "Introduction to Search Engines", (http://www.kcpl.lib.mo.us/search/srchengines.htm) adlı sayfasına bakabilirsiniz; ölçütlerin tam listesi ve ilgili ölçütlerin açıklaması için Dong ve Su’nun makalesinde verilmektedir)
Tarama sonucu bulduğunuz bilgilerden yararlanarak önce konu hakkında kısaca bilgi veriniz. (Örneğin, “digital object identifiers” nedir? Hangi amaçla kullanılır? Benzeri standartlardan (URL, URI, URN...) farkı nedir? vb. gibi.) Daha sonra konuyla ilgili olarak kısa bir açıklamalı “webliyografya” hazırlayınız. “Webliyografya”da basılı kaynaklara (temel kitaplar, konu ansiklopedileri, vs.) da yer verebilirsiniz. Ancak Internet aracılığıyla erişilebilen kaynaklar ağırlıklı olmalıdır.
Arama için kullanılacak soru cümleleri: